Ако егото надделява, отиваш на кино

2s

Стефан Шарлопов е сред малцината успели български бизнесмени, които могат да вървят с гордо вдигната глава.

Името му не е било замесвано в скандали, жълти истории и далавери, а професионалното му израстване прилича на учебник за кариерно развитие, издържано в стила на Американската мечта, но с локация Балканите.

От разговора с него разбираш, че успехът идва с много труд, гъвкавост и креативност – качества, с които той сякаш никога не се е разделял.

Профилът на личността става завършен с може би най-съществената му черта – винаги да стъпва здраво на земята.

Шарлопов ще бъде лицето на един нов за България телевизионен формат, в който ще има привилегията да бъде наставник и анализатор на бизнес уменията на 14 български звезди, приели 14 благотворителни каузи.

‘Звездни стажанти“ започва на 15 март. Преди това обаче имаме шанса да опознаем Стефан Шарлопов отблизо и да преценим що за човек ще ангажира вниманието на зрителите два пъти седмично в ефира на Нова ТВ.

cover 1

Пред Vesti.bg бизнесменът и лице на “Звездни стажанти“ отговаря на въпросите на Даниел Димитров:

– Казвате, че името Ви означава шегаджия? Колко често се шегувате?

Стефан Шарлопов: Много често, но без да нарушавам дистанцията. Предпочитам да се шегувам, защото това е вид релакс.

– Няма ли опасност някой да се напрегне от Вашите шеги?

Стефан Шарлопов: Точно затова говоря за дистанция и затова трябва да се внимава докъде отиваш със шегата. Затова с приятелите е по-лесно, а когато рутината те залее по време на работа, е прекрасно да започнеш да се шегуваш – действа като

плуване в басейна на правителствена болница

– Какво може да накара един български бизнесмен да остави бизнеса за два месеца? Къде е по-трудно да си зарежеш така бизнеса – в България или навън?

Стефан Шарлопов: Не е лесно да си зарежеш бизнеса в България за два месеца. Защото все още традициите на Западна Европа за управление не са толкова утвърдени у нас. Моят бизнес е фамилен и изисква здравата ръка на собственика да определя политиката за развитие на този бизнес. Необходимо е постоянно присъствие.

В Западна Европа е възможно да структурираш определен бизнеса, да му направиш бюджетите, да го провериш на проджект мениджъра Хикс и да очакваш нужния резултат.

– Има някаква сигурност…

Стефан Шарлопов:

Има по-голяма сигурност, но стават и по-големи издънки

защото това, че възлагаш определени неща на мениджър, който е чужд човек на семейството ти и на самия теб, не означава че в Западна Европа няма злоупотреби.

В последно време се натъквам на мои приятели, които са правили подобно нещо в Западна Европа. Честно да Ви кажа, хващали са се за главата, когато след време разбират, че избраният от тях мениджър е злоупотребявал в прав текст с онова, което което предварително са се разбрали. Това е опасно за здравето в България.

– Нямате подобен лош опит, предполагам.

Стефан Шарлопов: Не, нямам. Слава на Бога.

– Освен за два месеца от бизнеса, излизате и от сянката на комфорта. Не сте сред бизнес личностите, които са се появявали често в медиите. В този смисъл, риск ли е участието в тв формат?

Стефан Шарлопов: Да.

Аз винаги поемам рискове

Наясно съм, че в България не обичат успелите хора. И това не е хубаво, защото успешният човек е този, който може да бъде последван и да служи за пример.

Давам си сметка, че бизнес и успех се свързват с мръсни думи. Защо има много примери с успели хора, които са функция на обществени поръчки или на олигархични кръгове, или на откровени измами. А не може бизнес да е мръсна дума – по простата причина, че той създава брутен вътрешен продукт на страната и от неговите данъци се плашат определени социални разходи, които държавата има.

Това, което се случва с предаването „Звездни стажанти“ и неговите 14 благотворителни каузи, отговаря на моите морални принципи. Затова поемам риск: първо – може да не се справя, и второ – може да бъда оплют и за мен да се разказват легенди… Но легенди по свой адрес вече съм чувал. Аз затова и

не работя с компютри, почти не ползвам интернет

Защото съм много любопитен и ще ръчкам постоянно в мрежата. А това означава, че ще загубя своята креативност. Имам си секретарки – ако някой нещо иска да ми изпрати, има как да стигне до мен….

– Как се оцелява без компютри и интернет в тази динамика?

Стефан Шарлопов: Без проблем и с помощта на секретарките. Виждам какво става по летищата – всеки е седнал с айфона и сърфира. Това е зависимост.

– А телевизия гледате ли?

Стефан Шарлопов: Да, гледам, защото

не съм асоциален човек

и трябва да съм информирам какво се случва. Например, сутрин, когато се събудя и още преди да изляза от спалнята, имам навика да пускам всички тв канали наред. И това е много чудно на жена ми, а за мен е много важно как едно събитие се интерпретира от различните медии.

1s

– През последните години разви ли се моралът в българския бизнес? И този морал – в днешното му състояние, струва ли си да бъде показван в национален ефир?

Стефан Шарлопов: Ако говорим за

морала в бизнеса у нас – той е много по-напред като развитие отпреди пет години

Преди 25 години нямаше правила, минахме през какви ли не неща. Превърнахме в национални герои крадци, недоказани хора и откровени мошеници. В момента нещата са други – вече не е модерно да си крадец на ДДС….

– Искате да кажете, че вече няма такива хора?

Стефан Шарлопов: Има ги, но не са с такава концентрация и така издигнати на пиедестал както преди 10-15 години. Преди 5 години започнаха да се посвиват нещата – може би заради членството в ЕС, а може би не само заради това. Каквото и да е обяснението, фактите са си факти.

– Колко важен е нюхът в бизнеса?

Стефан Шарлопов: Много важен, ако оставим интуицията настрани, което е Божа работа, а разумът е работа на дявола. Какво значи нюх? Да се ориентираш във времето и пространството, и да видиш кое е онова, което би могло да ти донесе добра принадена стойност. Да разсъждаваме върху един елементарен факт: всяка монета две страни – положителна и отрицателна. Ако имаш негативна ситуация, при всички случаи, ако я обърнеш, има позитивно решение. Номерът е да се постараеш, на база на нюха ти,

да обърнеш монетата и да видиш позитивната страна

Ето какво значи нюх – онова, което можеш да използваш като конкурентно предимство и със труда си да го капитализираш.

– Как се обяснявате факта, че сте сред малцината български бизнесмени, които успешно са продали бранд на чужденци, който след това е запазен и развит?

Стефан Шарлопов: Българинът гледа на бизнеса като на къщата си, което за мен е изненада. Направил е фабрика, произвел е нещо, спечелил е едни пари. Идва кандидат-купувач на бизнеса му и той не знае как да му го продаде. Защото не знае, че всеки

един продукт има 7-8-10 години живот

след което или го подобряваш с допълнителна инвестиция и продължаваш да пазиш пазарния дял, или започваш да губиш пазарен дял, което означава, че твоите активи поевтиняват.

Българинът гледа на това сякаш ще е до живот. Не е вярно! Ето защо най-често губиш, отказвайки да си продадеш бизнеса.

– Създател сте на първата частна хотелска верига у нас. Каква е днес средата за развитие на този бизнес. Защо цените в България са високи цени, обслужването е лошо, и хората масово почиват в Гърция и Турция?

Стефан Шарлопов:

Българинът не е устроен като народопсихология да прави обслужване!

Има и още нещо – в туризма инвестираха хора, които знаят какво искат, но и такива, които имаха свободни пари. За съжаление, повече са тези със свободните пари и това удря по националния туристически продукт. Питам къде е държавата. Защото, ако аз съм държавата, ще избеля бизнеса точно за шест месеца, защото той не е бял. И законово ще забраня да се правят т.нар. апарт хотели – които хем продават собственост, хем действат като хотели на нищожни цени, и така убиват онзи, който е направил хотел и продава продукта си на коректна цена.

Истинският инвеститор инвестира много средства в хотелския бизнес.

Лъжа е, че парите от хотелиерския бизнес се избиват бързо

Ако човек го прави истински – поддържа качество, персонал, а чаршафите не са като стреляни с двуцевка… Ако държиш на тези неща, печалбата от оборота е не повече от 20 процента. Което, като цяло, е един дълго откупващ се бизнес. Амортизацията на активите също не е незначителна.

– Това са все неща от кухнята на бизнеса. Те ще бъдат ли част от „Звездни стажанти“? Какво ще научи зрителят от този нов тип предаване?

Стефан Шарлопов:

Това предаване показва хора със заслужено самочувствие

Вземете един 100 кила – мангал, минал през плажа на Варна, продавал царевица на плажа. Между другото, и аз съм продавал като дете, щото съм имал афинитет към стотинките. Сега 100 кила е в топ класациите на България! Какво означава това – един успял циганин! Талантлив!

111

Искаме да покажем, че във всеки човек има нещо гениално, което Господ му е дал. Намери ли човек онова, което Господ му е дал, хвърли ли с труда си в него, резултатът е гарантиран. Същото се отнася и за другите стажанти. Рут Колева – успешна!

Една от причините да приема участие в това предаване е, че ще бъда в сред успели хора. Няма нито един, който да е пълен с намерения, без никакви доказателства. А задачите, които ще даваме на стажантите, ще показват тяхната креативност, комбинативност, работа в екип. Последното е много важно, защото,

ако егото надделява, отиваш на кино

– Говорите за работа в екип. Уволнение грози всеки несправил се с работата стажант в предаването. Когато става въпрос за Вашия бизнес, казвате, че винаги Вие се разделяте със служителите си, а не те с Вас, и че сте против сближаването между работодател и подчинен. Не сте ли малко краен?

Стефан Шарлопов: Такъв съм. Както се държа с Вас, така се държа с всеки един свой работник. От него зависи дали след като сме си говорили двамата, ще започне да се изживява като мой приближен. Ако пък си на по-високо ниво в компанията и сбъркаш, шансът да останеш е нулев.

– Да уточним – не сте против истински лоялните, а против псевдолоялните служители?

Стефан Шарлопов: Да. Имах случай с човек, който беше с мен 18 години. Не можеше да работи в екип с главния счетоводител, с шефовете на отдели, не можа да създаде екип на повереното от мен дружество…

Аз предупреждавам веднъж, после втори път, трети път няма!

Абсолютно недопустимо е някой да скъсява дистанцията и да си позволява коментари по отношение на едноличния собственик.

– Колко далеч сте стигал във вземането на решения? Правил ли сте масови уволнения, например?

Стефан Шарлопов: Не. Това не е мой стил. Давам си сметка, че всяко уволнение е една разбъркана човешка съдба. А ако уволнявам наред, това означава, че не съм назначавал правилно. Но съм абсолютно наясно, че когато продавам свой бизнес, екипите, които съм създал, може би няма да бъдат задържани от новия собственик. А това е нормално с уговорката, че назначените от мен добри кадри остават. Никой не е толкова луд да освободи качествените кадри.

– Представят Ви като като краен патриот, но не и националист. Не е ли твърде тънка границата? И можем ли в това да търсим обяснение за толерантността на българите?

Стефан Шарлопов: Аз съм си националист. Но това, което се представя в общественото пространство като национализъм – визирам партиите,

не е моето разбиране за национализъм

Патриот съм, защото вярвам в България. Моята кауза е България. Имал съм възможност да напусна България 1000 пъти, но съм тук, защото вярвам в нея. Вярвам в трудолюбието и гостоприемството, макар и накърнени заради отчуждението на хората. Моите деца знаят, че където и да ходят, трябва да се върнат тук.

– А ако някое от децата все пак поиска да се махне завинаги от България?

Стефан Шарлопов: Няма проблем, но в такъв случай всеки си носи кръста. Аз знам, че дърво без корен няма. Съветвам децата си, но

не им влизам в личното пространство

– Аз лично свързвам „Майка България“ – движението, което оглавявате , с кампанията „Българските символи“? Какво друго да очакваме?

Стефан Шарлопов: За момента нищо. Оказа се, че част от участниците в движението не са имали идеалните цели, които аз съм имал в главата си. Предпочетох да замразя движението, когато видях, че то се

маркантилизира в най-груб вид

Иначе всичко щеше да се превърне в една общност от хора, която си мисли, че през „Майка България“ ще правим център за лобиране или натиск към когото и да е. Това не е целта на занятието.

– Някой е имал намерение да прави партия?

Стефан Шарлопов: Имаше и такива подмятания. Но това не е моята цел!

– За един успешен бизнесмен кое е по-лесно да се управлява – бизнеса или семейството?

Стефан Шарлопов: И двете са достатъчно трудни, защото и в едното, и в другото трябва да го има личния пример. Аз лично не мога да се бръсна сутрин и да ме е срам да се погледна в огледалото, а вечерта да обяснявам на децата си какви трябва да бъдат.

Не мога в бизнеса да бъда някакъв смешен герой

който обяснява колко е велик и да очаквам, че хората, които работят за мен, са длъжни да ме търпят. Защото те не са крепостни селяни. Личният пример е много важен.

– Работил сте като журналист до 1989 г. – в „Новини“, „Кооперативно село“ и „9 септември“. Сега четете ли вестници? Какво мислите за медиите в момента? Имате ли планове в тази насока?

Стефан Шарлопов: Почвам отзад напред – планове в тази насока нямам! Защото средата не е чиста. По тази причина

нямам планове и за политиката

Не искам да влизам в нещо, в което да доказвам, че съм гениален. Ако средата е чиста, бих се замислил, но ако не е – не бих участвал.

Медиите през т.нар. модерни и демократични времена залагаха на негатива, което не предизвиква моето уважение. Разбирам, че негативните послания са свързани с гонене на тиражи, но това какво прави с нацията? Оле, майко! Слава на Бога, сега наблюдавам обратна тенденция и дано тя да е постоянна. Това ще даде положителен ефект върху хората. „Звездни стажанти“ иска да даде точно това.

– Казвате „Ще се оженя пак, ако ми се роди още едно дете“? Да очакваме ли нова сватба?

Стефан Шарлопов: Чакайте! Казана дума – хвърлен камък! Човек трябва да отговаря за думите си – и в бизнеса, и в живота.

Ще има четвърта сватба

а кога – това ще решим със съпругата ми.

– Романтик сте?…

Стефан Шарлопов: Аз съм зодия Везни. Това означава, че от една страна съм прагматичен до крайност, а от друга страна – романтичен и духовен до крайност. Досега 50-те процента прагматизъм бяха преобладаващи, но усещам, че другите 50 процента започват да взимат връх. Затова и приемам участие в тв шоу, до преди 5 години това беше невъзможно. Сега явно

започвам да узрявам и да променям мисленето си

Затова приемам покани за срещи с млади хора в различни университети…

– Като Слави Трифонов…

Стефан Шарлопов: Да, няма лошо. Слави също има какво да каже. Не е никак малко да се задържиш толкова време на екран в тази индустрия. На всички такива хора, при всичките им минуси, свалям шапка и въпросът приключва! И той, и аз имаме нужда да говорим за това, през което сме минали – не за да се правим на велики, а защото имаме желание да споделим опита си. И това може да донесе позитивни неща за България и за младите хора.

cover 2

Стефан Шарлопов е роден през 1962 г. в Бургас, зодия Везни е. Завършва руска гимназия в родния си град и българска филология в университета „Св. св. Кирил и Методий“ във Велико Търново. Работи като журналист до 1989 г. в „Новини“, „Кооперативно село“ и „9 септември“.

Подготвя докторат на тема „България – четирисезонна туристическа дестинация“ в Югозападния университет “Неофит Рилски”, където е изкарал магистратура по специалността „Икономика на туризма“. Има пет деца от две съпруги.

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s


%d bloggers like this: